1. Maak een account op Stagejobs.be en schrijf je in voor onze StageAlert
2. Kijk ook naar grote bedrijven hun marketingafdeling
In veel gevallen kun je niet alleen bij een marketingbureau een stage vinden, maar ook bij een groot bedrijf. Deze hebben vaak een eigen marketing team waar er af en toe plaats is voor een stagiair. Dit heeft als voordeel dat je ervaring opdoet die niet puur met marketing te maken heeft. Wanneer dit een bedrijf is dat veel naam en faam heeft, is dit ook een echte eyecatcher op je CV.
Het nadeel van een stage te lopen bij een groot bedrijf is dat de marketing zich enkel richt op een bepaalde sector van een bedrijf dat een specifiek product of dienst aanbied.
3. Kies een algemeen marketingkantoor
Als je nog niet weet welke richting je uit wilt met je carrière, dan kun je het beste voor een algemeen marketingkantoor kiezen. Door de diversiteit aan cliënten dat zo een kantoor heeft kom je in contact met heel wat verschillende marketingstrategieën waardoor je heel wat meer bijleert dan op een niche kantoor.
Het marketingkantoor waar je terecht komt moet echter wel een goede strategie hebben en niet zomaar wat doen. Daarom vermijd je best marketingbureaus waar er niet veel werknemers zijn. Deze zien stagiairs vaak als een goedkope werkkracht voor saaiere taken.
4. Doe een vrijwillige stage
De meeste studenten doen enkel een stage wanneer dit verplicht is in het kader van een opleiding. Doe je echter een vrijwillige stage dan heeft dat heel wat extra voordelen voor je in de toekomst. Zo heb je meer vrijheid met het kiezen waar je aan de slag gaat voor je stage en kan je eventueel in een bedrijf aan de slag waar nog geen andere studenten stage hebben gevolgd.
Vergeet niet dat een vrijwillige stage die niet in het kader van je opleiding wordt gedaan in de regel betalend is. Het is bij wet verboden om gratis ergens te gaan werken dus hou daar rekening mee.
5. Solliciteer vaak en regelmatig
Een vaak gemaakte fout van studenten op zoek naar een stage is onderschatten hoe lang het duurt om een stage te vinden en overschatten hoe gewild ze zijn op de arbeidsmarkt. Veel studenten solliciteren bij een of twee plekken en denken dat dat voldoende is. Anderen stoppen dan weer vanaf ze een uitnodiging krijgen voor een sollicitatiegesprek.
Het resultaat daarvan is meestal dat je geen stage vindt of op een minder leuke plek terecht komt. Het is een goed idee om op zoveel mogelijk stages te reageren en regelmatig te kijken of er nieuwe stages zijn bijgekomen. Zo is de kans groot dat je snel een stage vindt.
6. Stel je verwachtingen bij
Dromen is leuk, maar hou het realistisch als je op zoek bent naar een stage. Het aantal stageplaatsen bij een groot marketingbureau of een gekend bedrijf is beperkt. Dit zijn meestal ook de bedrijven waar de meeste studenten hun CV naar sturen wanneer ze een stage willen.
Als je je enkel richt op deze populaire bureaus en bedrijven, dan heb je vaak weinig kans om daadwerkelijk een stage te krijgen. Als je niet de hoogste punten of beste connecties hebt, dan kun je beter kijken of je geen groeiend bureau of bedrijf kunt vinden die nog volop bezig is met een naam te maken voor zichzelf.
7. Verbrand geen bruggen
Zelfs als een stage niet goed loopt, is het belangrijk om beleefd te blijven en toch nog een referentie proberen te krijgen. Het liefst krijg je deze referentie gewoon op papier. Ook wanneer je stage goed loopt, is het een goed idee om in contact te blijven en eventueel beschikbaar te zijn voor vragen. In veel gevallen kun je na je stage een vaste job vinden bij de bedrijven waar je de stage hebt gelopen. Je weet namelijk al hoe het er aan toe gaat en je hoeft niet meer opgeleid te worden.
Heb je nog vragen over het vinden van een stage bij een marketingbureau of in de communicatiesector? Heb je hulp nodig bij het maken van een account of je StageAlert in te stellen? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je zo snel mogelijk verder.